Wat betekent het om verwend te zijn?

Theater Popidou maakt poppentheater met lef: De Verwende Prinses!

Popidou’s voorstellingen zijn groot, cartoonesk en ontregelend, vol absurditeit en muzikale elementen. Ze creëren een unieke, verwonderlijke wereld waarin saaiheid geen plaats heeft. In dit interview verkennen we de boeiende wereld van Theater Popidou met Evert Josemanders, artistiek leider binnen dit opkomende poppentheatercollectief.

Theater Popidou zet zich in voor de emancipatie van poppentheater binnen het Nederlandse theaterlandschap. Met nieuwe, hartverwarmende verhalen en innovatieve vormgevingen brengt Popidou levendige, tegendraadse voorstellingen die zowel jong als oud aanspreken.

Hun nieuwste voorstelling heet ‘De Verwende Prinses’ en is gebaseerd op het gelijknamige boek. Evert neemt ons mee in zijn creatieve proces, zijn inspiratiebronnen en hoe Theater Popidou zich inzet om het poppentheaterlandschap in Nederland te vernieuwen en te verrijken.

Kinderboekenweek tip! Het thema ‘lekker eigenwijs’ is op het lijf geschreven van Theater Popidou. Eigenwijze makers met een voorstelling over een hele eigenwijze prinses!

Kun je wat vertellen over jezelf, Theater Popidou en jullie nieuwe voorstelling? 

“Ik ben Evert Josemanders. Op mijn 10de ruilde ik mijn liefde voor André van Duin in voor Monty Python, en sinds die tijd ben ik verknocht aan het absurdisme. Met het maken van theatervoorstellingen heb ik een medium gevonden waarin ik deze overtuiging kwijt kan. Sinds de lockdown bestaat Theater Popidou en wij maken anarchistisch, absurd en ontregelend theater voor kinderen. Het wordt wel omschreven als een combinatie van Tim Burton, Roald Dahl en Theo en Thea.

Momenteel hebben we twee lopende voorstellingen:

LANGE TANDEN – over Stompie die gepest wordt vanwege zijn korte tanden. Hij vertrekt naar de tandentovenaar, maar die blijkt niet te bestaan.

DE VERWENDE PRINSES – over de onuitstaanbare Rosa en haar onderdanige lakei Buffie.”

Waar kwam de inspiratie voor De Verwende Prinses vandaan? Welke thema’s werk je graag mee en waarom raakt dit je nu?

“Wat gebeurt er met je als je dag in dag uit met een ultra verwend kind opgescheept zit? Groot spel, repetitieve fragmenten, plotwendingen, vervreemdende muziek. Het vrijvechten van de gevestigde orde, de absurde held uithangen, vraagtekens achterlaten. Dit zijn thema’s die me raken omdat ze voor mij heel dichtbij het leven staan. Mensen die tevergeefs naar zingeving zoeken in een wereld zonder betekenis.

Ik ben van ’74 en overladen met absurde gekkigheid. Rembo en Rembo, creatief met kurk, maar ook Monty Python, Frank Zappa, Jiskefet, Bottom en Ren & Stimpy. Allemaal gek, meestal lelijk, over the top maar buitengewoon grappig en buiten zinnen. Alles werd ontkracht. Geen moraal of clou. Ik wil kinderen deze gekte, chaos en vrijheid van die tijd weer laten voelen. En hoe kan dat beter dan met een strontverwende prinses en een onderdanige lakei?”

Hoe past deze voorstelling in je andere werk? Wat is er nieuw, hoe zet het thema’s of ideeën voort?

“Lange Tanden gaat over buitensluiting door uiterlijk, De Verwende Prinses over buitensluiting door gedrag. Het leven mag dan in essentie geen betekenis hebben, maar het is nog altijd leuker samen dan alleen. Te lang alleen, daar word je raar van. Je hebt ook geen tegenspraak. Omgaan met buitensluiting en de angst om buitengesloten te worden vind ik daarom een belangrijk thema dat terug zal blijven komen, evenals de ontheemde moeflon.”

Maak je de voorstellingen alleen?

“Ik haat ‘altijd helemaal alleen werken’ en doe dat daarom ook zo min mogelijk. Soms moet het vanwege geldgebrek. Vooral de opzetjes doe ik meestal alleen – opzetje script, opzetje muziek, opzetje karakters. Daarna ga ik met de inhoudsdeskundigen koffie drinken. Op het moment dat de hele mikmak mij begint te dienen van repliek, leeft alles op. Dan krijg je al die onverwachte cadeautjes. Technici zijn tovenaars, scriptschrijvers scheppers en acteurs komen met de ziel. Het publiek is tot slot het grootste cadeau.”

Hoe lang werken jullie al samen? Hoe was dat voor deze voorstelling en waar zie je de sterke punten van deze mensen in terug?

“We werken nog maar 1,5 jaar samen en ik mag het vliegend spaghetti monster op mijn blote knieën danken dat het zo’n sublieme match is. De acteurs brengen het materiaal van co-writers Don Duyns en Karen van Holst Pellekaan naar een next level. Karakters met een tic, onderhuidse dreiging, spelen op de grens en soms eroverheen. Die grens zoeken we bij de kinderen ook op. Zo spelen we dezelfde voorstelling met een compleet andere vibe voor 4-jarigen dan voor groep 8. Dat is een heel sterk punt. Ons gezelschap laat hun tanden zien als dat nodig is en dat geeft vertrouwen.”

Met wat voor mensen werk je graag samen?

“Acteurs met een hoog Rick Mayall-gehalte, die wil ik graag aan boord. Mijn acteurs houden ervan om lelijk te spelen. Geen ijdelheid. Daarom kan ik ook niets met die-hard jonge, mooie musicalacteurs. Veel te ijdel. Dan krijg je ego-discussies en daar heb ik geen trek in. Ik wil ook ooit nog met bejaarden gaan werken, fruitige bejaarden met een forse persoonlijkheidsstoornis, hahaha. Niet te lang mee wachten, ik ben immers zelf al bijna 50.”

Waar liep je tegenaan bij het maken van deze voorstelling? Wat was een uitdaging, zoeken, onverwacht?

“Heb je even? Steenkoude repetitieruimte, 1000 onvolledige props die nog niet werkten, poppen met een eigen leven, rollende decorstukken die met geen mogelijkheid rolden, een rammelend einde, geen geld voor eiersalade, veel te veel nietszeggende tekst en te listige danspasjes. Gelukkig hebben de acteurs zich er tijdens de presentatie perfect doorheen weten te faken. Topcast.”

Waar ben je trots op? Wat is er ontzettend goed gelukt en waar word je helemaal blij van?

“Ik vind ‘trots’ een jeukwoord. Dat zeg je als ouder tegen je kinderen om te voorkomen dat ze zich waardeloos gaan voelen. Pappa is trots op je. Voor mij is het een noodzakelijke vorm om mezelf te uiten. Dat geeft voldoening. In mijn leven lukken dingen nooit ‘ontzettend goed’, ik mag blij zijn als we een beetje fatsoenlijk de eindstreep halen. En dat is ook prima. Perfectionisme is dodelijk voor je productie. Het slaat eigenlijk ook nergens op. Een mooie boom is ook niet ontzettend goed gelukt. Dat is gewoon een boom. Wel te gek trouwens, bomen. Om over de bergen nog maar te zwijgen.

Ik word blij op het moment dat ik met acteurs ga werken. Daarvoor is het puur lijden. Ik lach me gek tijdens het regieproces. De oprechte lach heb ik erg hoog in het vaandel staan en is vaak leidend voor welke kant we op gaan. Als ik eenmaal snoeihard moet lachen om een fragment of actie, dan blijft dat ook altijd zo. Hoe pijnlijker, hoe harder ik moet lachen. Stoute jongen.”

Kun je wat vertellen over de technische aspecten van de voorstelling?

“Techniek is voor mij een draak. Het kan alles vernietigen. Dingen breken op de gekste momenten af, liedjes starten niet op, lampen verkeerd gepatcht, opladers vergeten, headsets van chocola. 100.000.000.000 x gaat het goed tijdens de repetitie – als er niemand kijkt – en bij het eerste optreden breekt ALTIJD de pleuris uit. Totaal onvoorspelbaar, dus ook niet te voorkomen. Het is ook meteen zo laf als je beamerprojectie niet opstart terwijl je hem als protagonist van je 3 uur durende voorstelling hebt gebombardeerd. En dat moet je dan koortsachtig vol gaan praten. Daarom heb ik trouwens nog nooit met een beamer durven werken. Ondingen. Mijn poppen zijn echt idiotproof gebouwd, maar ook daar gebeuren regelmatig bovennatuurlijke dingen mee. Ik wacht op de dag dat er een oog uitrolt tijdens de belangrijkste scène.”

Kun je wat vertellen over de interactie met de kinderen die je voorstelling bekijken? Op wat voor dynamiek met hen hoop je?

“We willen kinderen en ouders echt van muziek laten genieten! Muziek kan je zoveel brengen en maakt emoties los. Daarbij hoef je niet stil te zitten en te luisteren. Bij populaire muziek is dat hetzelfde als bij klassieke muziek. Daar kan je ook heerlijk op spelen en dansen. En bij onze concerten mag dat dus helemaal! Het is fijn om te horen dat kinderen helemaal opgaan in de muziek. Als alles op zijn plek is gevallen is dat voor ons genieten! We hebben niet zomaar muziek gekozen, alleen muziek die we zelf ook wel honderden keren kunnen spelen. Zo kunnen we het elke keer weer met even veel passie brengen. Doordat onze muziek ook op Spotify en Youtube e.d. staat horen we regelmatig dat kinderen dagelijks onze muziek luisteren. Dat is toch het grootste compliment dat je kunt krijgen?”

Wat wil je dat kinderen/jongeren meenemen uit deze voorstelling? Wanneer is je werk geslaagd?

“Laat kinderen houden van het theater. Het moet een plek zijn waar spanning, energie, gekte en magie is. Een onwerkelijke plek waar je je soms best wat onveilig mag voelen omdat er uiteindelijk toch niets gebeurt. En waar je zo af en toe ook de longen uit je lijf schreeuwt. Niet alleen, maar samen. Geen pratende hoofden met moeilijke moralen in lange dialogen waarbij de opborrelende onrust van het gezonde kind in bedwang gehouden moet worden. Zonde van ieders tijd. Geen zwijgplicht maar ontlading. Laat de voorstelling de kinderen meenemen naar een plek waar ze nog niet eerder zijn geweest. Geef de ruimte om ook collectief los te gaan. De power om in het theater met 300 kinderen uit volle borst te mogen roepen wat je ervaart. Hoe absurd is dat? Wij van Popidou zijn hiervoor niet bang. Wij vrezen niet. Sterker nog – alleen als dit gebeurt, is ons werk geslaagd.”

Lees meer over Theater Popidou en bekijk hun speellijst.

Nieuwe titel! ✨De nieuwste voorstelling van Wildpark, voorheen bekend als `Wij geloven niet in wij`, is omgedoopt tot `IK HEB IK HEB WAT JIJ NIET HEBT` (10+)! Een mozaïek voorstelling vanuit dans, video en livemuziek, over `hebben-hebben-hebben` en de schaamte van iets niet hebben. Bekijk de pitch en lees het interview met Lenneke Maas op onze website! #nieuwetitel #geld #jongerentheater ...

9 0

Er was eens… een stuk hout! Hmm, niet echt een spannend begin van een verhaal? Maar wat als ik je vertelde dat dit stuk hout kon praten? 🤥 Ga mee op Pinokkio`s avontuur dwars door Italië, in de eigenzinnige bewerking door Gesneden Koek van het klassieke sprookje uit 1883. Met absurdistische karakters, fantasierijke vertellingen én boordevol humor. Een voorstelling over deugen en opgroeien voor iedereen vanaf 6 jaar! #pinokkio #klassieker #lekkereigenwijs #trailer ...

3 0

Geestig, filosofisch en poëtisch theater over alles dat zich vanbinnen afspeelt. De voorstellingen van @theateroortwolk gaan over figuren die zich een route door al hun emoties heen worstelen en telkens weer in absurde, maar voor het jonge publiek herkenbare, situaties belanden. Dit jaar presenteert Oortwolk een nieuwe voorstelling, waarbij ze opnieuw een stukje van onze binnenkant blootleggen. Een hilarische en lieve voorstelling over speelsheid versus knorrigheid. Twee buren die elkaars verschillen leren omarmen. Want wanneer we echt openstaan voor elkaars ideeën, leidt dat niet tot iets nóg mooiers? ☀️🏠#zonnetjeinhuis #emoties #buren #verschillenomarmen #blotebinnenkant ...

8 0

Mooie makers 🌻 Lenneke Maas is een van de makers van Wildpark. Je kent haar wellicht van de voorstelling `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs`. Een maker met een eigen signatuur die ons en haar publiek telkens weet te raken.

"Ik maak altijd geëngageerd werk. Mijn werk is sterk beeldend en fysiek. Dit zie je terug in al mijn voorstellingen. Ze zijn poëtisch, maar niet hoogdravend. Hoewel mijn kijk op de mensheid misschien niet bijzonder optimistisch is, hebben mijn voorstellingen over het algemeen een licht karakter. Ze zijn gevoelig en aards. Het thema van de spanning tussen het individu en de wereld om hem heen keert regelmatig terug, zowel op persoonlijk als maatschappelijk niveau." #wildpark #mooiemakers #maatschappelijktheater
...

6 0

"Wij vroegen onszelf af: wat had ik graag gewild dat iemand tegen mij had gezegd toen ik kind was?" Zo ontstond `Rare Snuitert`, een muzikale reis voor kinderen vanaf 4 jaar, langs thema`s als jezelf durven zijn, fantasie en zelfacceptatie. Ayla en Willemijn delen: "Er zijn genoeg meningen in de wereld en ideeën waar je je naar zou moeten schikken. Maar wij zijn van mening dat de kinderen op een luchtige, theatrale manier mogen leren en ontdekken dat raar zijn leuk is en je goed bent zoals je bent." 🤗 #raresnuitert #goedzoalsjebent #jeugdtheater #onderhetburo ...

4 0

"Ik schreef een nieuw avontuur dat zich nu afspeelt in een flat waar Peter met zijn loopeend Habib woont. Totdat Habib op een dag ontvoerd wordt. De overige bewoners; mevrouw Kats, meneer Vogelzang en meneer de Jager, wijzen meteen naar meneer de Wolf. Want een Wolf is een Wolf nietwaar? Alle wolven zijn hetzelfde! Die zal het wel gedaan hebben!" Mark van Vliet vertelt over zijn nieuwe voorstelling: `Peter zonder wolf`

"We worden tegenwoordig zo uit elkaar gespeeld. Wij tegen zij. Ik tegen de ander. Maar praten we wel met elkaar? Hoe komen we aan deze beelden over `de ander`? Geloof je als kind wat anderen over iemand zeggen of geloof je je eigen ervaring? Als kind vertellen allerlei volwassenen om je heen natuurlijk ook wat je moet denken. Je ouders, de juf, de meester, de buurvrouw, je opa. Maar wat vinden ze zelf? Kinderen hebben natuurlijk ook al genoeg gehoord over wolven in sprookjes. Die is altijd slecht. Kunnen zij hun vooroordelen loslaten en deze Wolf zien voor wie hij is?" 🐺#wijtegenzij #vooroordelen #whodidit #peterzonderwolf
...

2 0

"De voorstelling `Zwerfhonden` is gebaseerd op een kort verhaal van Toon Tellegen. Dit gaat over een dictator die gebeten wordt door een zwerfhond. Uit woede voor de beet laat hij alle zwerfhonden opjagen en zoekt hij de schuldige. In het verhaal wordt vervolging, uitsluiting vanuit haat en angst door iemand die aan de macht is, heel invoelbaar gemaakt voor het publiek. Het volgen van de sterke leider en niet in opstand komen tegen onrecht wordt door middel van dans ontzettend poëtisch verbeeld. De voorstelling weet met de prachtig decor, technische vernuftigheid en met vol op muziek het jonge en oude publiek mee te slepen." Aldus Karin Bannink over `Zwerfhonden` van @PlanDAndreasDenk. Meer weten over deze indrukwekkende voorstelling met hele interessante onderliggende thema`s? Ga naar onze website en lees het interview met artistiek leider en choreograaf Andreas Denk! 💭#toonvantelligen #dictator #machtsstrijd #vervolging #prachtig decor #inclusieftheater ...

3 0

🤝 Hoe combineer je maatschappijleer met comedy? Mark van Vliet, voormalig leraar maatschappijleer, en Edo Berger, comedian, laten zien hoe het moet! Hun gezamenlijke passie voor jongeren en maatschappelijke thema`s heeft geleid tot de succesvolle cabaretvoorstelling `Gratis Geld`. Leer hoe je met humor en kritisch denken de complexe wereld van reclame en marketing kunt doorgronden. #mediawijsheid #gratisgeld #jongerencabaret ...

7 0

"Theater heeft bijvoorbeeld de ongeschreven codes: je houdt je mond en je kijkt naar wat er op het podium gebeurt. Maar onze voorstellingen met smartphones zijn een totaalervaring waarbij je je publiek moet regisseren. En dat doe je het makkelijkst door een verhaal te vertellen." Deelt Steye, artistiek leider van @smartphoneorchestra. De hoofdrol geven aan de kijker loopt als een rode draad door de aderen van dit prijswinnende team van muzikanten, nerds en verhalenvertellers. Iedere voorstelling creëren ze een uniek verhaal samen met de jongeren! 🤗 #verhalenmakers #bigdata #interactieftheater ...

2 0

10.. 9.. 8.. Een enorme zaal vol met kinderen tellen uit volle borst mee en kijken vol spanning naar de ruimteraket op het podium die bijna van de aarde zal vertrekken. David en Jantijn, beter bekend als Herman en Herman, komen dit jaar met een nieuwe voorstelling: `Herman, we have een probleem!` De nieuwe voorstelling van @de_hermannen gaat over grootse dromen en je niet laten ontmoedigen door tegenslagen. De voorstellingen zitten niet alleen enorm goed in elkaar, maar ook de zelfgebouwde ruimteraket is een spektakel op zich. #grootsedromen #durven #ruimtespektakel #jeugdtheater ...

2 0

Het schooljaar afsluiten met een staande ovatie?! 🎭🌟 Wil je het schooljaar op een bijzondere manier afsluiten? Kies dan voor een dagproject waarbij elke klas een voorstelling maakt in slechts één dag! 🎉 Ontdek de mogelijkheden op http://dagprojecten.nl/?utm_campaign=coschedule&utm_source=instagram&utm_medium=burobannink&utm_content=Een%20dagproject%20feest%20voor%20de%20hele%20school en laat je verrassen door het creatieve talent van jouw leerlingen! #eindeschooljaar #uitjeschulp #creatiefsamenwerken ...

1 0

"Mijn voorstellingen zijn sterk beeldend en fysiek, poëtisch maar niet hoogdravend," deelt Lenneke Maas, maker van `Wij vinden dat het tijd wordt voor iets liefs` (15+). Geïnspireerd door de legendarische Pina Bausch, verkent ze de kracht van het menselijk lichaam en de spanning tussen het individu en de wereld. Stap in een wereld van vibrerende emoties en ontdek de schoonheid van theater bij @wildparkzone 💫 #CreatieveExpressie #BeeldendTheater #PinaBausch ...

5 0

"De manier waarop Lotte het contact met de kinderen heeft tijdens de voorstelling is fantastisch. Ze heeft aldoor de kinderen in haar hand, ze reageren wanneer het moet en ze neemt hun impulsen altijd mee. De wisselwerking tussen vloer en zaal maakt het plezier voor iedereen voelbaar." Aldus Karin Bannink. `Lach niet` van @tgkoekenui is een voorstelling vol grappige teksten, beweging en interactie. Een absolute aanrader voor iedereen vanaf 4 jaar. 🎭 #jeugdtheater #theaterplezier #tgkoekenui ...

3 0

Sneakpeak!! Wij vroegen Oortwolk over hun plannen en Suzanne kon ons alvast een tipje van de sluier oplichten:
"Na de zomer komt onze 4e productie er alweer aan. Daarin krijgt somberte en verdriet een podium. Alhoewel niet zo duidelijk als bij de eerste voorstellingen. Het wordt ook een 10+ voorstelling, dus het hoeft er niet te dik bovenop te liggen volgens mij. We trekken de oude stoffige mythe Narcissus en Echo uit de kast en maken er een flashy spetterende live show van, waarin de mythe wordt ontleed aan de hand van challenges… Ik denk dat Narcissus en Echo niet zo happy zijn van binnen." ⛈️#sneakpeak #emoties #mythe #challenges
...

6 0

🌍 "Naarmate de klimaatcrisis intenser werd, groeide ons besef dat we diverse stemmen moesten laten horen. Dat inspireerde ons tot `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN?!` 🎭 Hier geven we het podium aan niet alleen activisten, maar ook CEO`s, politici en burgers. Iedereen heeft een rol in dit belangrijke gesprek, elk met zijn eigen verantwoordelijkheid. Samen maken we het verschil!" @deamazones 💪 #deAmazones #Klimaatcrisis #SamenVoorVerandering ...

3 0

Waarom past jullie voorstelling zo goed bij de Kinderboekenweek? 📚 Dit vroegen wij Gesneden Koek over hun voorstelling `Pinokkio` (6+). David deelt: "Onze voorstelling nodigt uit tot boeiende gesprekken met kinderen achteraf. Wat vinden ze van Pinokkio`s acties? Zijn ze goed of fout? En zelfs als ze fout zijn, kunnen ze dan toch ergens goed zijn omdat Pinokkio ervan leert? Is het oké om fouten te maken? Wat brengt eigenwijsheid hem? Stuk voor stuk mooie vragen om over na te denken."💬 ...

6 0

Isha is danser en speelt de rol van de zwerfhond die beschuldigd wordt voor het bijten in het been van de machtige tsaar. In deze video vertelt hij waarom iedereen de voorstelling `Zwerfhonden` zou moeten zien, voelen en beleven! #plan-d #inclusieftheater #sensitievevoorstelling ...

5 0

TG Griot gaat het spannende verhaal – gebaseerd op het bekende sprookje van Ali Baba en de 40 Rovers – terugbrengen tot de kern. Want het verhaal van Ali Baba dat wij kennen is het westerse verhaal en raakt het oorspronkelijke Perzische sprookje niet. In 40 Rovers krijgt de tot slaaf gemaakte vrouw Morgiana de hoofdrol terug. Heldhaftig, stoer en intelligent is Morgiana alle mannen te slim af en vecht zij voor haar vrijheid en authenticiteit! 💪 #nietwesterseverhalen #wereldgeschiedenis #wereldverteller #verhalennomaden #morgiana #underdog ...

11 0

"@markvanvliettheater kan de zaal geheel onverwacht op zijn kop zetten met een niet gescript verhaal, en dan is het aan mij om er met comedy-improvisatie een draai aan te geven. Dan hebben we ontzettend veel lol met elkaar en dat merkt het publiek." In ons interview met Edo Berger en vertelt hij ons meer over Gratis Geld. Een buitenbeentje in hun werk, maar een enorme succesformule die de lachspieren prikkelt en de geest scherp houdt! Lees het op onze website⚡#mediawijsheid #gratisgeld #jongerencabaret #lachspierworkout ...

2 0

"We hopen dat jongeren door het zien van `WIE DE F*CK HEEFT DIT GEDAAN` beter begrijpen hoe het systeem waarin we leven de klimaatcrisis heeft veroorzaakt en dat ze geïnspireerd worden zelf ook een steentje bij te dragen aan de oplossing. Bovendien biedt de voorstelling jongeren een stem in het huidige debat over het klimaat, waardoor ze kunnen bijdragen aan de discussie en aan verandering." Aldus @collectiefdeamazones 🎤 Grote onderwerpen worden emotioneel tastbaar gemaakt. Een sterke klimaatmusical voor alle jongeren! #klimaatmusical #toekomst #activisme ...

9 0

Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang! De acteurs uit de nieuwe voorstelling `Ik heb ik heb wat jij niet hebt` van Lenneke Maas, Wildpark. "In dit project werk ik samen met Tegest Pecht Guido (performer/ danseres) en Woody Veneman (muzikant). Ik heb met allebei in eerdere voorstellingen samengewerkt, maar zij hebben samen nog niet op de vloer gestaan. Voor mij is het belangrijk dat ik de mensen met wie ik werk goed vind en dat we dezelfde taal spreken. Dat ze talent hebben en een bijzondere persoonlijkheid. Deze twee performers hebben dat voor mij en ze inspireren mij ook als maker. Ze zijn lekker brutaal en voor de duvel niet bang." #nieuwevoorstelling #acteurs #inspiratie #jongerentheater ...

8 2

"Data kan jou manipuleren. We hebben die telefoon, die voelt lekker slick, je glijdt er zo in, maar je hebt helemaal niet door hoe het gebruik daarvan jou beïnvloedt. Ik heb een dochter van zestien en voor haar is die telefoon alles. Dankzij haar besefte ik: dit is een verhaal dat jongeren moeten horen." We spraken Steye Hallema, creative director bij @smartphoneorchestra, over hun succesvoorstelling `The social sorting experience` (14+). Deze interactieve ervaring verpakt een lastig te vertellen, maar urgent verhaal is een spectaculaire beleving die aansluit bij de taal en belevingswereld van jongeren. Lees het interview met Steye op onze website! 🤓 #bigdata #algoritmes #socialsorting ...

2 1

Teun en Bo wonen in een dorp waar het strikt verboden is om te lachen. Maar wat gebeurt er als een van de twee tóch moet lachen? Durven ze de stoute schoenen aan te trekken en hun angst los te laten? `Lach niet` is een voorstelling van #tgkoekenui over lef, vriendschap en angst. Een eigenwijze voorstelling perfect voor de Kinderboekenweek én voor op school! 📚#lachniet #kinderboekenweek #angstoverwinnen ...

5 0