Droom groot, groter, grootst!
Met hun nieuwe voorstelling moedigen de Hermannen aan om groots te dromen en je niet uit het veld te laten slaan door tegenslag
10.. 9.. 8.. Een enorme zaal vol met kinderen tellen uit volle borst mee en kijken vol spanning naar de ruimteraket op het podium die bijna van de aarde zal vertrekken. David en Jantijn, beter bekend als Herman en Herman, komen dit jaar met een nieuwe voorstelling: ‘Herman, we have een probleem!‘ De nieuwe voorstelling van De Hermannen gaat over grootse dromen en je niet laten ontmoedigen door tegenslagen. De voorstellingen zitten niet alleen enorm goed in elkaar, maar ook de zelfgebouwde ruimteraket is een spektakel op zich.
Ze hebben een voorliefde voor absurde teksten, fysieke carpriolen, muzikale uitspattingen en vindingrijke decors: fantasie is de motor en humor is de brandstof. Ze maken graag theater dat een beetje buiten de lijntjes kleurt en af en toe ook de zaal in buitelt. En met hun ervaring in het onderwijs weten ze precies wat er speelt bij hun jonge publiek en dragen ze met hart en ziel bij aan een beter cultuurlandschap.
We spraken David Meijer over hun inspiratie, motivaties en veel meer!
Wie zijn jullie en hoe is jullie loopbaan in het theater begonnen?
“Wij zijn David en Jantijn. Wij kennen elkaar al bijna 25 jaar en zaten bij elkaar in de klas van een Theateropleiding. Na ons afstuderen hebben we direct ons eigen cabaretgezelschap opgezet: Oeloek. Na een paar jaar groeiden we door naar de grotere en bekendere zalen. We hebben in totaal 4 avondvullende programma’s gemaakt, in de finale van cameretten gestaan, prijzen gewonnen en mooie recensies gehad. En toen was het op. Althans, voor Oeloek.”
Wat inspireerde jullie om de overstap naar jeugdtheater te maken?
“Nog geen maand later, hadden we al weer nieuwe plannen: De Hermannen. Twee broers die elkaar continu dwars zitten, maar vooral niet zonder elkaar kunnen. We geven allebei veel les aan kinderen en Jantijn speelde ook al een aantal jaren bij VET kindercabaret. Dus het maken van jeugdtheatervoorstelling was oor ons een logische stap.
We trokken de stoute schoenen aan en benaderde eerste zelf allemaal kleine theatertjes die we goed kenden. En ondanks dat Corona roet in het eten gooide, begon het balletje al snel te rollen. We kwamen bij Bannink terecht en hebben de eerste voorstelling, Hermannonsaurus Rex inmiddels al ruim 200 keer gespeeld.”
Jullie spelen hem nog steeds! Maar er is ook alweer een nieuwe voorstelling. Kunnen jullie daar iets over vertellen?
“Jazeker! We wilden iets met een raket en vliegen en groot durven dromen. Wat je er allemaal voor over moeten hebben om die waar te maken, en je vooral niet uit het veld laten slaan door tegenslag. Dus hebben we ‘Herman, we have een Probleem’ gemaakt. Gek genoeg liepen fictie en werkelijkheid dwars door elkaar. Want nog geen week na de eerste keer spelen, werd onze gloednieuwe aanhanger inclusief decor gejat. Inmiddels is alles weer op z’n pootjes terecht en zijn we lekker aan het spelen.”
Waar kwam de inspiratie voor ‘Herman, we have een probleem’ vandaan?
“We waren vooral gefascineerd door hoe kinderen tegenwoordig leren, de staat van het onderwijs en de invloed van de maatschappij en tijdgeest op deze jonge generatie. Alles moet snel en meteen. Kinderen hebben nog maar weinig geduld en verliezen snel hun aandacht. Maar als je echt iets goed wil kunnen, zou je er toch echt tijd en energie in moeten steken. Ook al barst je van het talent. Grootse dingen gebeuren zelden vanzelf.”
Heeft jullie werk in het onderwijs ook invloed op de inhoud van jullie theatervoorstellingen?
“Jantijn en ik geven allebei les aan jongeren. We schrijven en regisseren voor anderen, ook vaak jeugdtheatervoorstelling en ik heb samen met mijn vrouw en bedrijf in cultuur educatie waar Jantijn weer regelmatig voor werkt. We zien dus honderden kinderen per week. Voor ons is dit dus allemaal heel logisch en maken we voorstellingen die passen en aansluiten bij de tijdgeest. En het gekke en tegelijkertijd grappige is dat, sinds wij met onze nieuwe voorstelling onderweg zijn, alles over onze voorstelling gaat. Van het verkennen van de ruimte tot de vraag hoe we kinderen het beste onderwijs kunnen bieden. Van een maatschappij die alleen maar korte aandacht vraagt tot hoe lossen we maatschappelijke problemen op.”
Cultuuronderwijs ligt jullie duidelijk aan het hart. Waar komt dit vandaan?
“Het belang van cultuureducatie wordt vaak onderschat en onderbelicht. Dat brengt vaak weer bezuinigingen met zich mee, en de resultaten zie je pas vele jaren later. Daar zijn al genoeg onderzoeken en studie’s naar gedaan. Te weinig cultuureducatie heeft een negatief effect op de ontwikkeling van een kind. Denk aan emaptische vermogen, creatief denken, duiding geven, vormgeven, samenwerken, binding…
In Frankrijk hebben ze onlangs een wet aangenomen die cultuureducatie weer verplicht maakt. En als wij met de Hermannen hier een steentje aan kunnen bijdragen door middel van onze voorstelling die kinderen ook nog eens heel tof vinden, doen we dat met alle ziel en zaligheid. En dan stoppen we er ook nog thema’s die zelfs voor volwassenen van belang zijn.”
Hoe lang werken jullie al samen en waar zie je elkaars sterke punten in terug?
“We werken al bijna 25 jaar samen. We kennen elkaar door en door. We delen dezelfde humor en vullen elkaar goed aan. Jantijn denkt altijd out of the box en neemt het liefst zo snel mogelijk een onverwachte afslag. Ik zorg vaak dat we op nog wel de goede richting op gaan en ben goed in het vormgeven van alle wilde ideeën. Dit geldt eigenlijk zowel voor het maakproces als de productie.
De Hermannen zijn eigenlijk een theatrale vertaling van wie we echt zijn. Daarom kunnen deze twee personages van ook echt alles meemaken. Wellicht reizen ze met een volgende voorstelling wel door de tijd. Of gaan ze naar de binnenkant van de aarde. Of wellicht verkleinen ze zichzelf en verkennen ze het menselijk lichaam.”
Heb je een vertrouwd team waarmee jullie samenwerken aan deze voorstelling?
“We werken al jaren met dezelfde mensen. Erica segveld voor het decor. Zij is echt een vakvrouw die voor de grootste producties decors en rekwisieten maakt. We hebben echt mazzel met haar. Gelukkig vindt ze ons ook leuk. Martijn van Waardenberg is eigenlijk ook altijd betrokken bij het maakproces, meestal als regisseur. En soms vragen we wel eens advies van anderen. Pim Muda van de Ashton Brothers heeft ons wel eens geholpen met een act, maar ook oud collega cabaretiers. Het hangt helemaal af van de act of scène.”
Waar liep je tegenaan bij het maken van deze voorstelling?
“Onze voorstelling worden steeds groter, maar we willen wel op zoveel mogelijk plekken kunnen spelen. Dat is een mooi spanningsveld. Ook dit keer is het weer gelukt. Het zorgt voor een extra laag creativiteit in het verzinnen en maken. En het leuke is, dat je dat ook meteen terugziet op de vloer. We hebben een gat van 34 meter diep, een raket die opstijgt, we vliegen in de ruimte. En het past allemaal in ons aanhangertje.”
Waar ben je trots op? Wat is er ontzettend goed gelukt en waar word je helemaal blij van?
“We zijn met name trots op hoe alles toch weer blijkt te werken en hoe de kinderen meegaan met het verhaal. Dat is soms zo aandoenlijk. Het leukste is, als kinderen na afloop tips hebben voor de Hermannen. Hoe we bepaalde problemen moeten oplossen of zelfs beter met elkaar zouden kunnen omgaan… en daarna vragen ze hoe we echt heten. Zo grappig.”
Kun je wat vertellen over jullie mooie ruimtedecor en de technische snufjes?
“We werken graag met veel decor en rekwisieten. Het is allemaal speciaal ontworpen op de acts die we doen. De vormgeving is echt een extra speler bij ons, dus ook onze technicus heeft het tijdens de voorstelling druk. Nu hebben we een TV scherm, een draaiend en tegelijk rijdend decor. We werken met blacklight en soundscapes. Alles staat in dienst om een bepaalde grootsheid te suggereren. Van een gat inde grond van 34 meter diep, to het vliegen in de ruimte.”
Kun je wat zeggen over interactie met de kinderen die je voorstelling bekijken?
“We spelen zonder vierde wand, dus vrij open naar het publiek. We jongleren met wanneer er interactie mogelijk en of gewenst is en wanneer niet. Dat is altijd een leuk spel. Soms lijkt het net een popconcert en soms wordt het muisstil. We nemen de reacties altijd mee in het maakproces. Hoewel er altijd wel onverwachte reacties zijn uit de zaal. Maar daarvoor hebben we gelukkig genoeg ervaring met onze cabaretachtergrond.”
Lees meer over De Hermannen en bekijk hun speellijst.